">KaLaU kItA iNgIn BeRjAya MaKa KiTa MesTi BeraNi MeNgUbAh KeBiASAan-KeBiASAan KiTa YaNg TiDak BeRmaNfAaT<"

SaLaM PeRkeNaLaN..

          Assalamualaikum w.t.b..syukur ke hadrat Ilahi kerana dengan izinNya kita msih dpt melihat keindahan alam yg menghijau dan menghirup udara yg segar dan nyaman...Ermmm..ok..nak citer apa ek..k2..firstly..apa yang saya nak kongsi di sini ialah negeri kelahiran saya..hehehe..SaBaH negeri di bawah bayu..apa maksud Sabah dan kenapa plak dinamakan sebagai negeri di bawah bayu..huhuhu..sebelum tue jom kita tengok peta Sabah...kira banyak jugalah daerah kat Sabah nie..saya sendiri pun tak tahu..hehehe..




Peta negeri Sabah...


Sebenarnya Sabah adalah sebuah negeri yang mana terletak di bahagian utara Kepulauan Borneo (lihat peta yeee) dan merupakan negeri kedua terbesar di Malaysia selepas Sarawak. Dari mana plak asal usul nama Sabah tue???hehehe...saya soal..saya plak yang jawab..k2..Asal-usul nama ‘Sabah’ diperolehi daripada sejenis tanaman iaitu pisang yang dikenali sebagai ‘pisang saba’ iaitu sejenis buah pisang yang dipanggil “SABBAH ” atau “SAPPAH” oleh masyarakat kaum Suluk (Sulu)dan Bajau-Sulu, yang sangat popular dibuat pisang goreng...Sabah juga dikenali sebagai ‘Sabah, Negeri Di Bawah Bayu’ kerana kedudukannya yang berada di bahagian luar dan selatan zon ribut....Penduduk Sabah nie terdiri daripada masyarakat yang berbilang kaum, di mana kumpulan etnik terbesar adalah kaum Kadazandusun (satu pertiga) dan diikuti oleh Tausug ( Sulu ),Bajau dan Cina, Melayu, dan kaum-kaum minoriti lain...Ibu negeri Sabah pula ialah Kota Kinabalu, yang terletak di Residensi Pantai Barat Sabah. Semasa zaman penjajahan British, Kota Kinabalu dikenali sebagai Jesselton...k tue jela yang dapat saya kongsi..harap sapa2 yang da baca blog nie..tau la serba sedikit pasal negeri Sabah...

k next time kongsi citer lain plak...citer tempat-tempat yang menarik kat Sabah k...k salam...

No comments:

Related Posts with Thumbnails